Schimbarea inseamna invatare

autoeducareInvatarea si schimbarea sunt procese care necesita autoeducare, autoevaluare si curaj de a actiona intr-o situatie data. In ambele procese schimbam o mentalitate cu una noua si lasam jos o bariera, acceptand o informatie, o situatie noua. De cate ori nu ne-a fost data o lectie de invatat si am refuzat, fie si inconstient, sa o asimilam, din incapatanarea ca aveam destula informatie in domeniul respectiv? De cate ori nu am refuzat o schimbare din dorinta de a ne pastra vechile obiceiuri, din comoditatea unei dependente de ceea ce ne era familiar noua? De multe ori ne este prea greu sa acceptam nevoia de “nou” din frica de necunoscut, ori din cauza rezistentei in fata schimbarii, si a conditionarilor adanc inradacinate.acceptare-autoeducare

Invatarea implica autoeducare, caci infiecare zi invatam sa ne purtam diferit, sa gandim diferit si sa simtim diferit, in functie de factorii mediului. Suntem educati permanent, caci aceasta face parte din adaptarea la situatii noi. Si atunci cand suntem pusi in fata unei situatii noi avem nevoie sa renuntam la o modalitate de gandire si sa imbratisam una noua.

Trebuie sa fim cooperanti si sa avem curajul sa lasam in urma un set de gandiri vechi pentru a face loc celor noi. Schimbarea implica o autoevaluare a scopurilor si credintelor noastre iar aceasta se poate face printr-un dialog deschis cu noi insine, avand posibilitatea sa alegem:
Felul mediului pe care il dorim
Ce capacitati dorim
Ce atitudini si credinte dorim sa adoptam
Ce fel de persoana dorim sa fim

In cazul unei autoevaluari atente putem gasi cazuri in care suntem blocati de felul nostru de a gandi, de preconceptii ce isi pot avea sursa inca din copilarie. Un bun material pentru acest exercitiu este Manualul de Nlp al lui Joseph O`Connor, care vorbeste despre conditionarea data de nivelurile neurologice. Astfel, ne putem gasi blocati in fata unei schimbari, neputand actiona.

La o analiza atenta putem descoperi ca blocajul nostru poate fi la unul dintre aceste niveluri:

Identitate: Eu nu pot sa fac schimbarea acum.
Convingeri: Eu nu pot sa fac schimbarea acum.
Abilitati: Eu nu pot sa fac schimbarea acum.
Comportament: Eu nu pot sa fac schimbarea acum.
Mediu: Eu nu pot sa fac schimbarea acum.

In acest exercitiu se va urmari care parte a afirmatiei este accentuata, pentru ca ea ne va dezvalui sursa blocajului nostru. O data gasit nivelul neurologic putem sa punem urmatoarele intrebari:
Mediu: Ai nevoie mai multa informatie despre situatie?
Comportament: Ai destula informatie dar nu stii exact ce sa faci?
Abilitate: Stii ce trebuie sa faci dar nu crezi ca poti?
Convingeri: Crezi ca ai abilitatea sa faci lucrul dar nu vrei sau nu crezi ca e important sa-l faci?
Identitate: Crezi ca lucrul poate fi facut, dar nu te reprezinta?

Constientizand blocajele pe care le avem, si dorintele si scopurile pe care le avem, ne este mult mai usor gasim o solutie care sa ne ajute sa facem fata unei situatii noi. Avem, astfel sansa sa taiem de la radacina conditionarile impuse de mediu, credintele,obisnuintele anterioare modelandu-le conform vointei noastre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *