Cum sa eviti reprimarea emotiilor

respiratieRumi spunea la un moment dat: “Cu fiecare respiratie ai doua alternative, fie te conectezi cu sufletul tau sau te lupti cu indoiala”. Intelegerea acestui principiu iti poate schimba viata.

Sa ne gandim acum la situatiile tensionate, de emotie puternica. Ce facem majoritatea dintre noi? Vorbim cu noi insine si ne spunem “totul e ok, totul va fi bine, este in regula, calmeaza-te acum”. Sau ceva de genul.

O alternativa mult mai naturala si sanatoasa pentru a ne trai altfel, mai calm emotiile, este de a respira.
Nu sa te temperezi, sa iti vorbesti, doar sa respiri. Pentru a avea o comunicare mai buna, o viata sexuala mai buna, pentru a fi mai plin de viata, respira.
Pare banal, dar exista o explicatie!

In Psihologia somatica respiratia este considerata cheia pentru o viata traita cu adevarat. Cand respiri adanc esti prezent in acel moment. Respiratia ne ajuta sa simtim, sa savuram si sa ne conectam cu lumea din jur sau cu Sinele nostru autentic. Atunci cand lasi respiratia sa te “respire”, permiti expresiilor originale si spontane sa se nasca in tine.

Noi ne “luptam cu indoiala” si atunci opunem rezistenta experientelor noi din cauza fricii ca nu le putem stapani. Fizic, atunci cand ne simtim amenintati intr-o situatie, ne tinem respiratia pentru a-i miscora intensitatea.
Fii atent la ce se intampla in corpul tau in acele momente: observa cum ti se intareste diafragma i se incordeaza muschii umerilor. Acelasi lucru se intampla la nivel subtil, atunci cand opunem rezistenta sentimentelor inconfortabile.
Reprimarea este mecanismul inconstient de aparare care blocheaza amintirile si sentimentele care credem ca ne fac rau. Apararea nu se face doar la nivel mental. Pentru a pastra sentimentele la nivel inconstient, implicam si partea fizica, le blocam si la acest nivel. Rezulta astfel tensiuni ale muschilor trapezului, mijlocul spatelui, oftezi mai des, respiri mai scurt, contractii la nivelul plexului solar si diafragmei.

In medicina chineza aceasta are implicatii mai adanci si se numeste Stagnare a Chi-ului la nivelul ficatului. In Tao-ism fiecare organ are un suflet. Spiritul ficatului se numeste Hun. Hun este cel care inglobaza Instincul Vietii. Este sediu creativitatii, cresterii, imaginatiei si dorintei de a trai. Reprimandu-ti energia emtionala se micsoreaza conexiunea cu forta vietii. O respiratia superficiala inseamna mai putin contact cu Sinele.

Ceea ce castigi pe termen scurt reprimand este un momentan sentiment al pacii si o reducere temporara a disconfortului emotional. Doar ca acestea nu vin fara un pret. Mai intai, daca nu le opunem rezistenta, emotiile vin si pleaca. De fapt, odata produse, emotiile nu dureaza in noi decat 90 de secunde. Atunci cand sunt reprimate, ele raman blocate si devin active-pe termen lung la un nivel mai scazut .
Apoi, daca respiratia este cheia care ne permite sa experimentam lucruri uimitoare, respirand mai putin, mai superficial ne indeparteaza de maximul pe care il putem trai. Astfel stagnam in viata.

Inca avem momente in care vrem sa stergem durerile vietii. Insa atunci cand invatam sa le “tratam” cu o respiratie adanca si constienta, avem numai de castigat. Ramanem conectati cu noi insine.

Atunci cand simtim cum emotiile cresc in noi (asta presupune sa fim constienti si sa nu le percepem ca fiind mai puternice decat sunt), deci cand simtim ca acestea apar…schimba focusul de pe ele pe respiratie. Respira adanc si ceea ce vei simti este efectul respiratiei, adica o stare de calm, liniste. Asta inseamna ca emotia a trecut, fara sa luptam cu ea, sa o invingem sau sa o ascundem.

Data viitoare cand apare un stres in viata ta, verifica-ti corpul si respira adanc. Nu vorbi cu tine, nu eticheta starea, nu te abtine, doar respira fara a judeca. Vei vedea ca tensiunea dispare si in locul ei apare starea de liniste si pace.

Cu fiecare respiratie a ta ai de ales: fie te lasi in seama Sinelui tau spontan si creativ, fie te lupti cu emotiile, creind tensiune.
Pentru afla divinitatea din noi, trebuie mai intai sa ne acceptam umanitatea. Emotiile sunt o marca a umanitatii si a le ocoli, acoperi sau nega ne face sa purtam un sac de “probleme” in spate.
Modul cel mai natural de a trata emotiile poate fi observat la un copil: el se enerveaza, se bucura spontan si traieste din tot sufletul fiecare stare, dar nu judeca.

Ce e de facut? Sa revenim la stadiul de copii, cand traiam fiecare emotie. Acum putem constientiza mai usor, dar putem si sa le lasam sa treaca mai usor, fara a le eticheta. Astfel nu le acumulam in noi. Astfel avem mai mult spatiu interior pentru a fi noi insine.

Surse http://www.mindbodygreen.com/0-7084/the-secret-to-great-sex-happiness-and-inner-peace.html
si http://www.care2.com/greenliving/do-you-avoid-your-emotions.html

Sursa foto

17 thoughts on “Cum sa eviti reprimarea emotiilor

  1. Bulagea Magda says:

    Eu chiar nu stiu, cum…..Doamne-iarta-ma……sa respir….doar sa respir.fata sa-mi etichetez starile….in momente de real taifun emotional…..cum sa refuz dialogul mental ?….cum sa…tac?….in mintea mea,cand vorbele imi stau sa iasa,sa erupa…..?….nici cand ma rog,nu reusesc sa tac……

    • AutoEducare says:

      Va inteleg perfect, asa am fost invatati de mici, sa judecam, asta e bine, asta e rau, asta nu am facut bine, sunt pedepsit, ceilalti mint, deci sunt rai, eu sunt corect, deci sunt bun, si uite asa mintea judeca permanent, numai ca benefic corpului si sufletului ii sunt niste momente de liniste, chiar si cand ne rugam este bine sa lasam gandurile la o parte si sa ne concentram doar pe rugaciune, aceasta face mintea sa taca. Din cauza mintii si a judecatilor ei vin foarte multe suferinte, dar de la linistirea mintii vine pacea si relaxarea, cele mai profunde stari. Nu exista o reteta, trebuie doar sa incercati si sa aveti multa rabdare, asa cum aveti cu un copil mic care inca nu stie mai nimic ci trebuie invatat, incercati fara nici un fel de scop in minte, fara sa fiti aspra atunci cand va mai vine un gand, pur si simplu cateva momente de liniste, incercati cu o muzica relaxanta mai intai, apoi cu o meditatie ghidata, si apoi sunt maestrii spirituali precum Eckhart Tolle, Osho, Gangaji, care ne ajuta mult, fie ca ascultam un video sau un audiobook, fie ca le citim cartile, si ei ajuta la linistirea mintii.

  2. Bulagea Magda says:

    …Va rog,inca ceva……cum sa traiesc o stare fara sa o judec?…..cum sa constientizez o emotie…fara sa o etichetez?….fara cuvinte?…..

  3. Lacramioara says:

    Sunt foarte bucuroasa ca am descoperit acest site si marturisesc ca simt o bucurie citind fiecare articol. Va multumesc si sper sa va descopere cat mai multi oameni care au nevoie de voi. Eu recomand cu drag, tuturor celor apropiati mie, chiar daca unii dintre ei inteleg mai greu. E minunat ca existati!

  4. AutoEducare says:

    Si noi ne bucuram ca ne-ati gasit si ca rezonam, ne bucuram cu fiecare articol postat, pentru ca informatiile frumoase, sanatoase si luminoase sunt facute sa ajunga la toata lumea, la cat mai multa lume, multumim ca ne impartasiti cu altii, speram ca intreg universul sa fie un loc cat mai pozitiv, si daca facem ceva pentru asta cu atat mai bine, un weekend cat mai frumos!

  5. carmen says:

    Este foarte educativ, si foarte” linistitor”, in momente aspre , din viata. Din fericire, “pilda” de astazi, am avut ocazia sa o aflu cu mai mult timp in urma, dar nu inseamna ca nu m-am bucurat sa mi-o reamintesc.Cred ca oamenii, citesc despre cum sa”traiasca”, sint fericiti in acel moment, dar mai tirziu “uita” ce a invatat.De aceea . e necesar ca, cineva sa ii reaminteasca ca a uitat “sa traiasca”. Uitam , mereu si foarte repede, ceea ce e important, de fapt: sa traim.

  6. Ghita Ecaterina says:

    Felicitari!!Foarte utile aceste informatii.Va rog sa-mi spuneti ce m-ar ajuta sa depasesc emotiile reprimate de-a lungul timpului,mai exact din copilarie si pana acum,cu o viata plina de traume si socuri emotionale.Abia acum am observat ca sunt instabila emotional,imatura afectiv ce a dus la tulburari somatice,scadere in greutate si nu ma mai simt bine in pielea mea.Medical nu am nimic iar in urma cu 8 ani am fost la psihiatrie si mi s-a spus;Tulburari anxio-depresive,punct,tratament si gata.A fost bine o perioada dupa care au aparut reactiile dinaitea tratamentului.Respiratia ma ajuta dar simt ca ar trebui ceva mai profund,de fel nu exprim verbal ceea ce simt,iar sotul meu e mai volubil si f.persuasiv si parca m-am inchis mai rau cu el traind si experiente negative,e f.gelos…etc.Ce as putea face?Am vrut sa apelez la medicina complementara dar mi-e teama sa nu dau banii degeaba,sunt multi escroci cu promisiuni si nu cunosc pe nimeni.Ce mi-ati recomanda?MULTUMESC DIN SUFLET!!!SUCCES IN TOT CE INTREPRINDETI!!

    • AutoEducare says:

      Buna ziua, imi pare rau sa aud de problemele pe care le aveti, dar totusi am o recomandare, incercati sa va rugati zilnic de cateva ori pe zi, daca nu credeti ca asta va este de ajutor va mai recomand si cartea Puterea Prezentului de Eckhart Tolle, sunt sigura ca veti gasi niste explicatii utile in ea. Mult curaj!

  7. Anonymous says:

    Super,dar cum se rezolva cand ai deja emotiile reprimate?Cum le vindeci?Cum faci cand felul tau de a fi e ca nu poti exprima ceea ce simti,afectele fiind introverte?Ce se ascunde in spatele acestor emotii reprimate?Asta sunt eu,rigida de Katy,care nu-si poate deschide inima,vreau dar ceva ma blocheza si imi doresc sa am acces la mine insumi,profund doresc si v-asi multumi din suflet daca mi-ati descrie niste metode.Ma simt intr-un vid insa v-am gasit pe d-voastra si sper sa-mi dati elanul sa ma echilibrez psihic-fizic si spiritual.Toate cele bune si reusita in tot ceea ce intreprindeti!!!

  8. KATY says:

    Super,dar cum faci cand ai deja emotiile reprimate?Cand afectele iti sunt introverte si nu le poti exprima?Ce se afla in spatele acestor emotii reprimate ce te face sa te simti intr-un vid si nu poti avea acces la tine insusi?Cum m-ati putea ajuta sa nu mai simt blocaje si sa-mi deschid inima prin a spune sincer sentimentele reale,prin viu grai nu doar la nivel mental.Toate cele bune si reusita in tot ce intreprindeti!!

    • AutoEducare says:

      Buna ziua, in cazul emotiilor reprimate, pe care toti le avem vrand-nevrand, va recomand o carte, pe care daca o cititi cu inima deschisa va va ajuta mult, Puterea Prezentului de Eckhart Tolle. Multumim la fel!

  9. Liviu says:

    Sa revenim la stadiul de copil si sa nu judecam? Si atunci cum ne mai construim o scara de valori? Daca ne concentram pe respiratie si tensiunea dispare aproape sigur nu ne mai intrebam ulterior ce anume ne-a creat acea stare de tensiune.

    Am practicat Hatha Yoga multi ani. Ma ajuta foarte mult sa trec peste dezamagiri, frustrari, mânie, dar nu am facut decât sa devin un om care are emotii dar ele nu mai ajung deloc la suprafata, un fel de Mr Spock.

    Deci cred ca ceea ce ati postat dvs este bun, e o metoda de a CONTROLA emotiile si nu emotiile sa ne controleze pe noi. Dar daca dupa ce am CONTROLAT emotia nu stam sa judecam mai “la rece” ce s-a intâmplat aceasta metoda expusa de dvs nu este decât o modalitate de a alunga emotiile, care nu ne va juta sa evoluam ca oameni ci ne va ajuta sa involuam la rasa de Venusieni.

    • AutoEducare says:

      Domnule Liviu, de multe ori ne luam prea in serios si atunci uitam tocmai valorile cele mai importante, aceea de a iubi, de a ierta, valorile spirituale sunt pana la urma primordiale, dar depinde la ce valori va referiti.

  10. buna ziua.
    am avut un accident de masina si am ramas cu o frica emotionala care vine si dispare,dar ce e rau ca ma tine cu orele acum nam nimic care sa declanseze teama acceasta dar ea vine undeva din capu pieptului. ajutatima va rog mult ca imi da viata peste cap a spune un medic ca e de la anestezie dar eu nu cred totu e nejustificat .Astept raspuns va multumesc mult

Leave a Reply

Your email address will not be published.