Focus – Dezvoltarea “muschiului” atentiei

conc4Psihologul Daniel Goleman spune ca succesul nostru se bazeaza pe capacitatea noastra de a ne concentra – si ofera metode prin care sa ne dezvoltam “muschiul atentiei”. Atentia la detalii, la ce ne inconjoara, la ceea ce ne spune interlocutorul, la ceea ce citim atunci cand ne facem timp sa luam o carte in mana.
“Mintea cititorului rataceste undeva intre 20 si 40 la suta din timpul in care citeste un text” scrie el. “Chiar si cand nu ne rataceste mintea, dar textul devine cumva indescifrabil, cum ar fi “Trebuie sa facem niste circ pentru bani” in loc de “Trebuie sa facem niste bani pentru circ” – aproximativ 30 la suta din timp cititorii continua sa citeasca pentru un timp (in medie aproximativ 17 cuvinte) pana sa isi dea seama de confuzie.”
Focus, noua sa carte, este o experienta uimitoare pentru noi toti, cei testati permament de agasante telefoane, mesaje, emailuri si…toate invaziile cotidianului.
Goleman este un psiholog si fost reporter de stiinta la New York Times si Inteligenta Sociala, printre altele. De asemenea a scris si Inteligenta Emotionala si Inteligenta Sociala, foarte populare si in Romania.

In scrierile lui de inceput, el a avansat conceptul ca abilitatile non-cognitive conteaza la fel de mult precum IQ-ul in succesul la munca si in eficienta in leadership.
Acum, in Focus, Goleman elaboreaza despre stiinta atentiei si ce o face atat de importanta.

“Atentia este o capacitate atat de putin remarcata si apreciata” spune el. “Usurinta de a indeplini sarcinile in viata depinde de aceasta capacitate subtila”.
Aceasta contribuie la intelegere, memorie, invatare si interactiunea cu ceilalti, la fel in constiinta de sine si empatie.
Atentia poate face sau desface relatii si cariere. Poate face diferenta intre un lieder puternic si unul care ezita. Abilitatea de a-ti mentine concentrarea este cea care separa mediul si mediocrul de excelenta.

Goleman distinde trei tipuri de atentie:
Atentia interiora se refera la lumea interioara, incuzand intuitia, valorile si luarea de decizii
Atentia la altii – descrie conectarea noastra cu ceilalti
Atentia in exterior se refera la lumea exterioara si contextul largit al vietii noastre

“O viata bine traita inseamna ca toate cele trei tipuri de atentii sa ne fie usor de manifestat” spune el. “Vestea buna este ca atentia este ca un muschi – daca abia il folosesti, se usuca; foloseste-l din plin si el se dezvolta”.
Potrivit lui Goleman, este posibil sa intaresti circuitul centrului executiv din creier, zona cortexului pre-frontal, cel din spatele fruntii – o zona care, printre alte resposabilitati, se ocupa de sarcini si prioritati.

Goleman apreciaza meditatia si trairea in prezent ca tehnici folositoare in intarirea circuitului neuronal, atat de slabit de eforturi de a face multe lucruri in acelasi timp si distrageri diverse.
Trairea cu toata atentia in momentul prezent (mindfulness) – intareste centrul atentiei in creier, circuitul neuronal care permite mintii sa mute centrul de focus de pe un lucru pe altul. Astfel se dezvolta ceea ce Goleman numeste “atentie selectiva”, capacitatea de a te concentra fara a fi distras. “Aceasta este esenta controlului cognitiv”. Dar cum se antreneaza aceasta?
Iata ce sugereaza autorul: Fii atent la respiratie si apoi observa cum mintea pleaca in alte directii. Constienta, o caracteristia de baza a starii de atentie la momentul prezent, este un pas crucial in a corecta concentrarea atentiei.
Scopul, totusi, nu este de a dezvolta o minte super-focusata.Sa ai atentia imprastiata dauneaza calitatii vietii, dar si a fi foarte concentrat este un dezavantaj.
Jumatate dintre gandurile noastre sunt vise si ele sunt surse de creatie si de reflexie asupra noastra. Ele ofera mintii o pauza din indeplinirea sarcinilor care implica atentia foarte mult. Cand viziunea noastra asupra lumii, asupra noastra si asupra a celor pe care trebuie sa le facem devine foarte ingusta, devenim ceea ce se numeste popular, purtatori de “ochelari de cal” si asta este o piedica, nu ceva la care sa aspiram.

Ceea ce este indicat sa dezvoltam, spune Goleman, este controlul asupra atentiei – practicarea constiintei ca gandurile noastre sunt ratacitoare si ca noi avem abilitatea de a le retine si directiona asa cum dorim.
“Ganditi-va la atentie ca la un muschi mental pe care il poti intari prin practica. Memorarea lucreaza acel muschi, la fel si concentrarea. Putem face analogia mentala ca ridicam repetat o greutate cu gandurile care o iau razna si repetat le aducem unde vrem noi.
Aceasta este esenta focusului in meditatie, care vazut prin prisma neurostiintei cognitive, presupune antrenarea atentiei. Ti se spune sa iti pastrezi atentia asupra unui singur lucru, o mantra sau respiratie ta. Incearca si vei vedea ca mintea o ia in alte directii.
Asa ca, instructiunile universale sunt: cand mintea rataceste iarasi si observi asta – adu-o la locul de atentie si pastreaza-ti atentia acolo. Si cand o ia razna iarasi, fa la fel. La fel si la fel.

2 thoughts on “Focus – Dezvoltarea “muschiului” atentiei

  1. alexa avramoiu says:

    Buna ziua
    Este adevarat ceea ce ati mentionat..as dori sa stiu de unde pot procura cartea ,,focus,,..eu ma lupt serios cu aceasta probl..
    Multumesc
    O zi buna !

Leave a Reply

Your email address will not be published.