6 moduri in care poti scapa de obiceiuri negative

Image of young pretty woman changing realityTe-ai intrebat vreodata de ce avem tendinta sa repetam aceleasi cicluri de comportamente nedorite, mereu si mereu? Daca ti-ai dorit vreodata sa te incurajezi sa schimbi asta, mai jos sunt cateva instrumente care te vor ajuta.
In timpul procesului de socializare in copilarie, dezvoltam cateva mecaniste de adaptare care ajung sa fie inscrise in subconstientul nostru. La origine, aceste mecanisme aveau ca scop sa ne ajute sa obtinem ceea ce dorim atunci cand conditiile nu erau favorabile.
Daca nu sunt sterse, aceste programe sunt ascunse, in asteptare pana cand sunt activate de emotii specifice si situatii asemanatoare (memoria emotionala).

Mecanismul de adaptare are multe beneficii. Dar pe masura ce crestem, valorile ni se schimba si aceste programe devin depasite, fiind mai degraba piedici decat instrumente de adaptare.
De exemplu, copil fiind, era eficient sa folosesti mania ca strategie sa obtii ceea ce vrei, dar ca adult nu mai este la fel de eficient, in conditiile in care ai o slujba, socializezi cu prietenii etc.
In timp ce poate fi dificil sa stapanesti mintea subconstienta, exista multe metode creative pentru schimbarea comportamentului, la nivel constient, dar si subconstient.

1. Autosugestia
Autosugestia este un fel de hacking la nivel de subconstient. Ideal, ea este folosita intr-o stare relaxata (stare alpha sau theta) precum cea obtinuta in timpul meditatiei. Este arta legarii gandurilor repetitive cu emotii puternice.
De exemplu, poate doresti sa alegi iubirea de sine in locul activitatilor daunatoare precum mancatul pe fond emotional. In acest caz, gandurile repetitive, ca o mantra, ar putea fi “ma iubesc pe mine” si poti lega acesta de un sentiment puternnic de iubire si grija fata de tine insuti. Este un fel de a iti programa subconstientul cu intentii constiente.

2. Intreaba-te ce beneficii vezi tu in activitatea respectiva si incearca sa le gasesti un inlocuitor
Ce beneficii ai in activitatea negativa pe care o desfasori? De expemplu, poate ca atunci cand te enervezi reusesti sa spui ceea ce altfel nu ai avea curajul. In acest caz, beneficiul ar fi o comunicare mai deschisa. Odata ce ai descoperit beneficiile ascunse, hotaraste sa inclocuiesti aceste comportamente cu altceva. In loc sa tipi la cineva, ai putea sa scrii o scisoare despre ceea ce simti fata de acea persoana sau poate iti poti acorda timp sa te echilibrezi putin emotional inainte de a spune ce ai de spus. Oricum, fara sa intelegi beneficile inconstiente ale actiunilor tale, nu poti sa le schimbi sau sa le elimini.

3. Leaga-ti noile obiceiuri de valori inalte
Un specialist comportamental celebru, dr. John de Martini a concluzionat ca toti avem un set de valori dupa care ne conducem vietile. Acestea sunt in mare parte in subconstient si se regasescugestie mai curand in comportamentul nostru decat in dorintele noastre. Cand vrem sa implementam noi strategii in locul celor vechi, trebuie sa le consideram ca un ajutor pentru valorile noastre, nu ca si provocari. Asta pentru ca atunci cand ne-am creat aceste comportamente acum nedorite, le-am considerat ca fiind de ajutor si in acord cu valorile de atunci. Notand pe o foaie 10-15 motive pentru care un comportament mai sanatos este in acord cu valorile noastre, cream rezonanta si nu o lupta intre constient si subconstient. Astfel, nu vom percepe comportamentul nou ca pe o tradare a valorilor noastre si nu ne vom sabota singuri.

4. Rescrie programul in stare de prezenta
Este foarte important sa stim exact care ne este programul. Adica, ce parte a comportamentului vrem sa schimbam si de ce vrem sa o facem. Pentru a implementa programul la nivel constient trebuie sa traim intr-o stare de prezenta, de ancorare in momentul prezent. Aceasta ajuta in a ne putea surprinde cand apare tendinta de manifesta acele comportamente nedorite. Observare a sinelui, constienta permamenta, observarea noastra continua ne sunt de ajutor in acesta etapa. Apoi, mintea subconstienta este scrisa prin repetitie, deci repeta-i permanent noul program si acesta se va inregistra.

5. Vizualizeaza
Vizualizarea face parta din aceeasi categorie ca si autosugestia, dar implica mai mult simturile decat emotiile. Te concentrezi pe ceea ce vrei sa realizezi, ca si cum ar fi deja aici, manifestat. Ce mirosi in acel moment? Ce auzi? Ce vezi, in detaliu? Implica toate simturile in acest joc al vizualizarii. Este cel mai eficient sa o faci timp de 10 minute la inceputul si sfarsitul zilei.

6. Verifica gandirea care genereaza reactia
Posibil sa apara situatii in care nu poti pune in aplicare noul program comportamental pentru ca devii emotional si nu rational. Sunt situatii cand te simti amenintat si nefiind conectat la momentul prezent, in care totul este bine, fiind cuprins de neliniste si panica, poti reveni la vechiul comportament: simti ca te enervezi sau ca vrei sa mananci ceva bun sau ca vrei sa aprinzi o tigara. Schimba placa, revino la cine esti tu de fapt, la omul calm, nu la cel care simte ca-i fuge pamantul de sub picioare: verifica gandirea, verifica emotiile si detaseaza-te. Actioneaza, nu reactiona!

One thought on “6 moduri in care poti scapa de obiceiuri negative

Leave a Reply

Your email address will not be published.