Comunicarea eficienta si ascultarea

ascultare-comunicare
Ascultarea activa este unul dintre principiile comunicarii eficiente. Cu ajutorul ei iti poti mari eficacitatea la serviciu, si-ti poti imbunatati calitatea tuturor relatiilor. Principiul ascultarii active este unul dintre cele mai celebre principiii ale comunicarii interpersonale. Acest principiu a fost foarte mult accentuat in cursurile despre comunicare tinute de Dale Carnegie. Este un principiu menit sa ne faca atenti asupra interlocutorului, sa ne ia atentia de la dialogul interior. De multe ori atunci cand suntem intr-o conversatie, rareori ascultam atent ceea ce interlocutorul nostru povesteste. In acest timp, gandirea noastra este ocupata judecand spusele persoanei in cauza, comparandu-se, justificandu-se, ori pur si simplu pregatindu-si urmatoarea replica.
Aces dialog interior este un adevarat zid intre noi si partenerul de discutie, nelasandu-ne sa fim cu adevarat prezenti in conversatie. Efectul neatentiei noaste este lipsa de interes total, care se poate citi din gesturi, la nivelul subconstientului interlocutorului. Astfel, fara ca noi sa ne dam seama, putem transmite semnale ale lipsei de interes, ori de plictiseala partenerului de discutie, acesta descifrandu-le tot la nivelul subconstientului. Aceasta duce la o comunicare ineficienta, si totul din lipsa atentiei.

Pentru a fi un ascultator bun ai nevoie de:

    atentie-pentru a asculta atent ceea ce altii au de spus;

    rabdare-pentru a fi calm atunci cand nu iti poti mentine atentia asupra vorbelor interlocutorului;

    curiozitate -ca motivatie de a-ti mentine atentia;

    Atentia te ajuta nu doar sa asculti cuvintele interlocutorului, dar si sa intelegi mesajul pe deplin. Atentia poate fi intrerupta de factori externi ori de plictiseala. Atunci cand ea zboara este util sa repetam in gand cuvintele interlocutorului, pentru a ne mentine atentia asupra lor si sa nu mai fim distrasi. Exersand mentinerea atentiei, in timp putem avea rezultate foarte bune ce duc la imbunatatirea calitatilor noastre conversationale.

    Rabdare cu ceea ce altii au de spus, dar si cu tine atunci cand gandurile iti fug aiurea si nu te poti concentra intr-o conversatie. Fii rabdator, urmareste-ti gandurile, si nu fi aspru cu tine atunci cand ele umbla aiurea. Atentia este precum un catelus mic, ii place sa hoinareasca, dar tu ai rabdare si adu-o inapoi. In timp te vei obisnui sa-ti pastrezi atentia din ce in ce mai mult, la fel ca In practicarea meditatiei.

    Curiozitatea te ajuta sa iti mentii interesul cat mai mult timp asupra unei conversatii. Chiar daca persoana de langa tine e plictisitore, incearca sa extragi ceva interesant de fiecare data. Niciodata nu stii cand iti va fi de folos o informatie noua. . E bine sa devii curios de cat mai multe subiecte, oricat de plictisitoare ti s-ar parea. Niciodata nu stii cand acele informatii iti vor folosi pentru a deschide sau a sustine o conversatie cu altcineva.

Pentru a deveni un ascultator bun avem nevoie de autoeducarea atentiei, a gandurilor, aducerea lor in prezent, la activitatea, sau conversatia respectiva. Muncind la rabdarea noastra, avand incredere in calitatile noastre, concentrandu-ne pe acestea si mai putin pe defecte vom reusi sa ne dezvoltam si mentinerea atentiei si simtul curiozitatii pentru a ne imbunatati calitatile comunicationale. In timp, cu ceva autoeducare si perseverenta putem dezvolta relatii si parteneriate de succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *