Ancora in Nlp

ancora-nlp-programare-neuro-lingvistica-ancorareAncora – Sau cum folosesti NLP-ul pentru a scapa de vechile obiceiuri.
Programarea Neuro- Lingvistica te ajuta sa rescrii vechile programe inregistrate de creierul tau, atunci cand tu stabilesti ca nu-ti sunt de folos.

Ancorele (vizuale, auditive, kinestezice) sunt mecanisme de declansare a unei reactii sau a unei stari. De fiecare data cand actionam fara sa gandim suntem sub influenta unei ancore. Ancorarea este procesul prin care orice stimul intern sau extern devine un mecanism ce declanseaza o reactie, ele creeaza obiceiurile, se fixeaza in subconstient. De exemplu, cand te apropii de o intersectie, la semafor culoarea rosie este o ancora pentru gestul de a te opri.

Ancorele pot da imboldul unei actiuni, cum ar fi cea de a te opri la culoarea rosie a semaforului sau pot sa modifice starile noastre emotionale. Cand un lucru pe care il vezi, il auzi, il gusti sa il pipai iti schimba considerabil starea emotionala sau tu reactionezi mereu la fel la un anumit lucru, avem de-a face cu un exemplu de ancorare.

Libertatea emotionala vine din constientizarea ancorelor pe care le ai si din decizia de a reactiona numai la cele la care doresti sa reactionezi.

Exemple de ancore: un zambet, o melodie, un gest, un brand, tonul vocii, mirosul de spital. Unele ancore au valoare aproape universala (pentru toti), altele au valori si semnificatii diferite (de la individ la individ). Multe cuvinte devin ancore pentru ca se asociaza constant cu o reprezentare mentala.
O experienta intensa poate produce o ancora, este modul de aparitie al fobiilor (o trauma emotionala de o intensitate aparte poate provoca o teama care persista tot restul vietii).

Ancorele au capacitatea de a fi vesnice, ne pot conduce viata la nesfarsit, daca nu preluam controlul asupra lor, prin constientizarea si acceptarea lor.

Ancorarea poate fi folosita si in mod constient, strategic, adica sa creezi tu insuti o ancora pentru a te ajuta in situatii viitoare, pe care le consideri dificile: dai un test, vei sustine o prezentare, trebuie sa vorbesti in public.

Pentru a realiza o ancora strategica, trebuie parcursi urmatorii pasi:

    1. Alegi o stare benefica. Gandeste-te la un moment placut si retraieste acea experienta, vizualizeaz-o pentru a retrai acum acea stare de bine.

    2. Calibrezi starea respectiva. Odata creata starea dorita, tebuie sa gasesti termeni din domeniul senziroal care sa o descrie (ceea ce vezi simti, auzi). Fii deci atent la: tonul si volumul vocii, postura corpului, ritmul respiratiei, incordarea muschilor fetei , starea de relaxare a corpului.

    3. Fixezi starea printr-o ancora. Ea poate fi vizuala, auditiva, kinestezica (un gest, un sunet, o fraza rostita tare sau in gand). Ancora trebuie sa se distinga de realitatea de zi cu zi si sa fiu usor de repetat exact la fel. Ancora trebuie fixata inainte de punctul de maxima intensitate a starii. Ea trebuie sa fie adecvata situatiei, sa scoti anumite sunete sau sa faci miscari nepotrivite ar atrage nedorit atentia asupra ta. Pentru a-ti alege ancora, gandeste-te la un loc preferat, imagineaza-l, vizualizeaza-l cu atentie cat sa intri intr-o stare de relaxare. Observa ceea ce iese in evidenta: poate un sentiment de siguranta, de relaxare, de bucurie. Retine acest sentiment si repeta o fraza care sa redea acea stare. De exemplu vizualizarea ta poate reda o plaja frumoasa – iar ancora ar putea fi “sunt pe plaja, sunt relaxat.”)

    4. Testezi ancora. Ancorele trebuie utilizate pentru a avea efect.Cand o ancora e utilizata de vreo 20 de ori stii ca poti sa te bazezi pe ea.

    5. Anticipezi intreaga operatiune pentru a vedea daca ancora e utilizata intr-un context adecvat. Imagineaza-ti o situatie stresanta in care ai dori sa faci apel la ancora si recurgi la ea pentru a schimba starea nedorita cu cea pe care ai ales-o, adica ancora.

Procesul ancorarii este simplu, dureaza putin, dar efectele sunt de durata. Incercati!

Sursa: Manual de Nlp -Joseph O’connor

6 thoughts on “Ancora in Nlp

  1. AutoEducare says:

    Specific ca am primit pe mail aceasta postare, si nu am verificat sa vad daca este fix redata cu aceleasi cuvinte ca in carte, sa prind varianta romaneasca a cartii in mana si voi reveni. Multumesc de observatie.

  2. Exceptionale articole,citesc de cateva ore si nu ma satur,o “increngatura”uimitoare de articole extrem de interesante.Ma bucur enorm ca am descoperit azi situl asta exact cand,chiar,am nevoie,acum,cat si pt viitor pt ca am trecut prin momente f neplacute timp de 4 luni,iar aceste momente mi-au marcat sufletul si nu stiu cum sa ies din acest rau.Ba stiu! Ies citind si notandu-mi pasaje din toate articolele…poate ies din impas. Supararile,tristetile,dezamagirile provocate timp de 4 luni mi-au afectat plexul solar,adica nu pot sa mai circul pe strada decat cu teama si in apropiere de casa pt ca din stomac simt cum imi afecteaza viata…stare de lesin,noduri care urca si coboara,stare tensionata a stomacului,anxietate,este f tensionat,incordat,agitat,greata f puternica si de aici o serie intreaga de stari trezite chiar si cele adormite demult,ameteli,dureri cap,lipsa poftei de mancare,am slabit pt ca ma consum dupa toate aceste “treziri”de stari,normal ca s-a “trezit”si starea de panica din cauza careia am suferit 8 ani si…hop!apare si ea acum cand a prins “terenul slab”.Va rog f mult ajutati-ma sa ies din starile astea pt ca viata mea e o “varza”imi afecteaza mult totul.Nu stiu de la ce capat s-o iau,imi este dor de starea mea buna si echilibrata pe care am avut-o.Mii de multumiri!

  3. AutoEducare says:

    In primul rand multumesc de mesaj. Intamplarea face ca astazi chiar citeam din Richard Bandler -Magie in actiune- unde trata un pacient cu simptome asemanatoare, in momentul in care era pus intr-o situatie in care i se parea ca este in pericol, dezvolta o senzatie de greata, si i se facea rau. Si aici a intervenit Richard, punandu-i o serie de intrebari. Este folositor sa va dati seama daca inainte sa vi se faca greata va apar niste imagini in minte, sau daca aveti un dialog interior care va declanseaza aceasta stare. Orice imagini formate, mai ales negative (frici despre ce s-ar putea intampla) ne afecteaza prezentul. De aceea este bine sa ne focusam pe respiratie si sa ne relaxam, concentrandu-ne atentia pe tot ce apare din exterior, lasand la o parte orice dialog interior. Aici va recomand o carte buna, Eckhart Tolle “Puterea prezentului”. Gasiti si videouri traduse pe internet cu el, este un om exceptional de o pace nemaipomenita care chiar se transmite asupra ta. Frica pe care o mentionati apare automat pentru a va feri de un eventual pericol, ea este naturala si instintiva, o reactie de autoaparare a corpului de eventualele pericole. Si totusi atunci cand mergem la cumparaturi sau la servici, la ore normale si in locuri populate, gradul de risc scade, si ar trebui totusi sa scapam de aceasta frica care nu ne este deloc benefica. Cred ca un terapeut va poate ajuta mult in aceasta situatie, pentru ca singura deja devine o povara mult prea mare. Te lupti cu tine insuti, pe cand un terapeut te poate indruma, te poate ajuta, trata si vindeca. Multa sanatate va doresc si chiar sper sa aud vesti bune de la dvs.

  4. AutoEducare says:

    Revin cu o completare. Recitind comentariul dvs, am observat ca va place sa cititi carti si sa luati notite, ceea ce-mi place si mie. Si mi-am adus aminte ca intr-o perioada cand aveam o stare mai proasta, am citit si mi-am luat multe notite dintr-o carte “Cursul de Miracole”. Chiar a facut miracole, si v-o recomand si dvs.

Leave a Reply

Your email address will not be published.